Unschooling: naděje nebo utopie

17. 9. vyšel na DVTV rozhovor s Tátou parťákem. Tento bloger je velkým zastáncem unschoolingu, a svém Facebooku pravidelně popisuje své zkušenosti se svobodnou výchovou. Co to vlastně je ten unschooling? A mohl by tento směr pomoci modernizovat naše školství?

Táta parťák vystupuje pod tímto pseudonymem, aby chránil soukromí své rodiny. V rozhovoru přiznává, že jeho děti chodí do klasické školy. Pro svého syna (toho času druháka) si ale vymohl, že nemusí dělat povinně domácí úkoly. Tím na sebe ostatně na internetu dost upozornil.

Tvrdí, že dnešní vzdělávací systém už nedokáže děti připravit na výzvy, kterým budou muset v životě čelit, a že je pro všechny – děti, učitele i rodiče příliš svazující. Celý rozhovor si můžete poslechnout zde.

Co je unschooling?

Unschooling je vzdělávací metoda, kdy si sám student určuje, co chce studovat a jak. Tato metoda nemá jasně stanovené osnovy. Učení probíhá hrou, diskuzí, četbou a podobně. Metoda si zakládá na motivujícím prostředí. Vychází z teorie, že dítě je přirozeně zvídavé a jen mu musíte ukázat, co vše by mohlo zkoumat.  To, že dítě se nejlépe učí přirozeně, tvrdí také Ondřej Štefl, zakladatel SCIO škol.

Metoda není rozhodně žádná novinka. Jejím propagátorem se stal John Holt už v 60. let 20. století. Holt mimo reformy škol bojoval za práva dětí.

Co na neškolu říkají kritici?

Výhodou je samozřejmě individuální přístup a to, že co se dítě naučí z nadšení, si déle pamatuje. Kritici nejčastěji vytýkají, že děti se učí pomaleji, nejsou zvyklé na řád nebo že z nich vyrostou lenoši. Obecně vzato kritici často vycházejí z předpokladu, že nad dítětem musí být nějaký „bič“ v podobě zlé známky či přísného pedagoga.

Mnoho výzkumů ale potvrzuje, že pozitivní motivace je proti děti mnohem lepší. Poslechněte si výbornou přednášku Carol Dweck, psycholožky a vědkyně:

 

Školy-neškoly již existují

Na světe jsou dvě velmi známé školy, které tuto metodu aplikují – Summerhill a Sudbury.

Summerhill je v Británii, vznikla v roce 1921 (!) a je to internátní škola. Děti se skutečně nemusí učit. Mezi vedením školy a žáky funguje demokracie. Nyní na Summerhillu učí také David Yilma, učitel původem z Čech. Zde si můžete přečíst, jak vypadá režim dětí a jak úspěšné jsou v dalším studiu.

Sudbury je dnes už síť škol. První vznikla v roce 1968 v USA. Dnes je po světě několik desítek škol, které vyznávají metodiku. Jediná v Česku je v Kladně.

unschooling (2)

Jak děti z neškol prosperují?

Mnoho kritiků tvrdí, že unschooling děti nepřipraví na přijímací zkoušky. Nebo že v životě nemůžeme dělat, co chceme. Ani zastánci metody netvrdí, že metoda je samospásná. Je nutné, aby rodina i škola zastávali stejný názor. Metoda totiž sice nechává rozhodovat děti, ale tím na ně také klade zodpovědnost.

Děti vzdělávané formou unschoolingu si umí sami klást úkoly a také si umí ujasnit, co pro splnění musí udělat. Celé své vzdělávání se učí, jak si říct o pomoct. Proto jim nedělá problém, zjistit si předem, co zkoušky obsahují a jak se na ně připravit.

Unschooling je pro mnohé poněkud radikální. Je to ostrý kontrast k rigidním školám. V českém prostředí tuto metodu najdete v některých rodinách, které učí děti doma. S jejich zkušenostmi se seznamte třeba na blogu unschooling.eu.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude nikdy zveřejněna.


*