Kroužky ve školce: ano nebo ne?
Mateřské školky zpravidla nabízejí celou řadu zájmových kroužků, kam můžete děti zapsat. Názory rodičů, zda je správné do nich děti zapisovat, se ale rozcházejí. Od kolika let mají děti chodit do kroužků a kolik je optimální počet?
Osobní ambice nebo hra?
Část rodičů do dětí promítá své osobní ambice tak moc, že zapomínají na zájmy dítěte. Pokud chcete z dítěte mít špičkovou baletku a od 3 let bude chodit 5 dní v týdnu na tanečky, asi ji to nebude bavit. Nemluvě o tom, že se nebude zajímat o další aktivity, které by ji mohly rozvíjet.
Nejdůležitější je totiž rozvíjet děti všestranně. V takto nízkém věku, je ještě těžké určit talent dítěte, ale je snadné v dítěti zničit zájem o aktivity. Nejdůležitější je rozvoj motoriky a řeči, na tyto aspekty byste měli zaměřit. Vše ostatní už je jen nástavba. Využijte školku spíš pro to, abyste v dítěti vzbudili zájem o sport, umění a další vzdělávání. V tomto věku se stále učí hrou, což je ale nejefektivnější forma učení. Jako děti jsme se naučili chodit či držet tužku – což jsou velmi složité úkony.

Děti si potřebují především hrát
Kolik kroužků je akorát?
Na tuto otázku neexistuje jednoduchá a všeobecná odpověď. Jen vy jako rodiče znáte své dítě a víte, co ho baví a co zvládne. Některé děti jsou trochu pomalejší a raději si v klidu a postupně vše osahají mezi ostatními dětmi, jiné naopak živě zkoušejí vše.
Pokud si nejste jistí, oslovte pedagogy ve školce. Celá řada školek má i vlastního psychologa, který vám může říci, zda je vaše dítě malý génius a mělo by chodit na vědecký kroužek, nebo má talent pro hudbu a mělo by chodit do sboru. Doporučí vám také, kolik kroužků dítě zvládne. Obvykle děti chodí na dva kroužky – jeden pohybový a jeden zaměřený na umělecké aktivity či jemnou motoriku.
Jak vypadají kroužky ve školce
Děti si hrají a tím poznávají svět. Začněte od něčeho, co děti znají. Například vědecký kroužek může vypadat tak, že pozvete architekt, který dětem vypráví o tom, jak se staví dům. Každé dítě ví, jak vypadá dm. Architekt jim pak vysvětlí, proč mají domy komíny a že musí mít pevné základy. Děti si pak zkoušejí dům postavit ze stavebnice nebo si malují výkresy. Jak vypadá dětský výkres, vidíte níže. Takového aktivity optimální rozvíjejí i jejich jemnou motoriku.

Vědecký kroužek: Kreslíme návrh domu
Důležité je přizpůsobit výklad znalostem dětí. Stejné je to s tvorbou. Děti velmi rádi vyrábějí vlastní obrázky či keramiku. Důležité je jen udržet jejich zájem, aby měli dost času činnost zkoumat a zdokonalit se v ní.
Fotografie: Mateřská škola Motýlek
Přidat komentář