Jak zvládnout smyk
Smyk je jedna z nejnebezpečnějších věcí, se kterou se můžete na zasněžených a namrzlých silnicích setkat. V autoškole nás neučili smyk zvládnout. Víte, jak se správně chovat, když chytnete „hodiny“?
Jak jezdit bez nehod
Platí, že jízda v zimě vyžaduje své. Bez zimních pneumatik by nevyjel nikdo. Zapomínat byste neměli ani na další pravidla.
Před jízdou vždy pečlivě očistěte okna od ledu a celé auto omeťte od sněhu. Na sníh na střeše mnoho řidičů zapomíná. Stačí jednou prudce zabrzdit a všechen sníh jim sjede na okno, pak už je ale pozdě. Když předjíždíte jiné vozidlo, dávejte si pozor na vyjeté koleje ve sněhu, mohou vaše vozidlo rozhodit.
Rada instruktorů z autoškoly: při sjíždění kopce podřaďte. Čím prudší svah, tím nižší rychlostní stupeň. Brzdíte motorem, což je bezpečnější, brzdy používejte jen velmi jemně.
Jak zvládnout smyk
Základem je znát své vozidlo a reagovat klidně. Nikdy prudce nebrzděte. Sešlápněte spojku, dokud znovu nezískáte kontrolu nad vozidlem.
Auto s náhonem na přední kola
Někdy se tomuto typu smyku říká nedotáčivý. Protože auto pokračuje „rovně“ ven ze zatáčky, ačkoli se řidič snaží zatáčet. Většina řidičů začne brzdit, aby se do protisměru nevřítili rychle, nebo trhne volantem. To je zásadní chyba!
Uberte plyn a sešlápněte spojku, auto tak začne přirozeně zpomalovat. Držte pevně volant v požadovaném směru jízdy.
Auto s náhonem na zadní kola
Neboli přetáčivý smyk vzniká často u aut s pohonem zadních kol. Vyznačuje se tím, že vozidlo zatočí víc, než řidič zamýšlí. Lidově řečeno chytnete hodiny.
Uberte plyn, sešlápněte spojku a začněte točit volantem lehce v protisměru otáčení.
Auto s náhonem na všechny 4 kola
Podobně jako u předchozího příkladu vůz zatáčí víc než bychom si přáli, ovšem ne tak extrémně. Řešení je zcela stejné. Uberte plyn, sešlápněte spojku a začněte točit volantem lehce v protisměru otáčení.
Další informace o zvládnutí smyku ve videu
Zdroj: Leaseplan magazín zima 2016; Besip
Přidat komentář