Jak připravit kurz krok za krokem
Kvalita kurzu, potažmo celé výuky, je z 80 % závislá na vědomostech a zkušenostech přednášejícího. Proto do svého týmu vybírejte lektory, kteří mají nejen zkušenosti s výukou, ale hlavně praktikují v oboru, o kterém přednáší.
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je plánování výuky, které by mělo zahrnout nejen rozvrh výuky, ale i přípravu vyučujících na jednotlivá témata.
Pro kvalitního lektora je důležitá dokonalá příprava na jednotlivá témata.
Jak by se měl lektor připravovat?
- Musí nastudovat literaturu související s tématem.
- Musí nastudovat podklady navazující na předmět výuky.
- Lektor by měl mít i povědomí o souvisejících tématech.
- Měl by si připravit tištěné nebo prezentace.
- Měl by své studenty informovat o průběhu studia a tématech.
- Měl by si připravit případné testy a výstupy.
Spokojenost studentů je závislá na kvalitě výuky a lektora.
3 typy přípravy pro lektory
- Typ = lektor si odpovídá na otázky: Co a jak bude učit.
- Typ = lektor si odpovídá na otázky typu co a jak bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnu? Jak může výuka pokračovat? Jaká se z toho poučit?
- Typ je nejnáročnější a vztahuje se většinou k výuce na státem uznávaných a akreditovaných školách. Zahrnuje:
- Didaktickou analýzu učiva.
- Cíle a výstupy.
- Prostředky, kterými lze cíle dosáhnout.
- Výchovné možnosti.
- Předběžné znalosti.
- Přípravu studentů a individuální přístup ke studentů.
- Dále i zohledňování možností studentů ad.
Plánování vzdělávacího programu zahrnuje:
- Vytvoření osnovy vzdělávacího programu
- Vytvořit podrobný časový plán výuky.
- Příprava a komunikace s lektorem
- Příprava požadavků na učebnu
- Příprava požadavků od klienta (ubytování strava ad.)
- Naplánovat výuku dalším přednášejícím.

Proces reflexní výuky podle Pollarda, 2002
Jak organizačně zajistit kurz
V tomto pořadí je nutné správně a dopodrobna zajistit výukové prostory, prostředí výuky.
- Zajistit termín a rezervaci učebny
- Zajistit vybavení učebny pro specifikum probíraného předmětu (židle, žíněnky, masérské stoly…)
- Zajistit pomůcky pro výuku (projektor, plakáty, tabule, flipart…).
- Zajistit tisk (skripta, testy, osvědčení, propagační materiály).
- Zajistit informace pro žáky zasláním e-mailu případně poštou (pozvánka, rozpis jednotlivých dnů a probíraného učiva).
- Informovat o výuce další přednášející.
Pro budování kvalitního výukového programu je nutná reflexe od studentů, lektora a pořadatele. Reflexe zdokonaluje kurz a hlavně obohacuje výuku a dává možnost rozšiřovat témata a vytvářet nové tematické kurzy či programy.
Přidat komentář